Tuesday, 5 September 2017

DGAM: Post-crisis reconstruction and revitalization of historic cities

Post-crisis reconstruction and revitalization of historic cities
05/09/2017 


Under the patronages of the Ministry of Culture, in cooperation with the UNESCO Office in Beirut and the National Commission for UNESCO in the Ministry of Education.

The workshop on " Post-crisis reconstruction and revitalization of historic cities " was inaugurated on 5 September 2017. The workshop will discuss the following topics:
  • Damage of the Syrian Cultural Heritage & the DGAM vision during the crisis
  • Redefining protective measures at Palmyra
  • Safeguarding measures at Damascus old city
  • Post-crisis rehabilitation at Homs old city
  • Interventions works at Aleppo old city
  • Works of the Syrian-Hungarian Archaeological Mission at Crac des Chevaliers
  • Post-Crisis Urban Reconstruction, Lessons learned
  • Lived-in Built Heritage
  • Post-Crisis Reconstruction and Archaeology: Threats and Strategies
  • Round Table Discussion (Lessons Learned - Do’s and Don’ts chart)
An expected outcome of the workshop is to publish the "summary document" on the basis of expert presentations and the outcomes of the various workshops, as a guide to good practice and to enhance coordination among stakeholders.

35 experts participate in the workshop from Lebanon, DGAM, Ministry of Tourism, Syrian Trust for Development, National Commission for UNESCO, Damascus Governorate, Heritage Committee of the Engineers Syndicate, Faculties of Architecture and Archeology at University of Damascus, and the Institute of Regional Planning





إعادة إعمار وإحياء المدن التاريخية بعد الازمات
05/09/2017 - عدد القراءات : 907






تحت رعاية وزارة الثقافة، بالتعاون مع مكتب اليونسكو ببيروت، واللجنة الوطنية لليونسكو في وزارة التربية.
افتتحت ورشة العمل حول " إعادة إعمار وإحياء المدن التاريخية بعد الازمات" يوم 5 أيلول 2017 والتي تمتد على مدى يومين، وستناقش الورشة المحاور التالية:
  • الأضرار التي لحقت بالتراث الثقافي السوري ورؤية المديرية العامة للآثار والمتاحف خلال الأزمة
  • إعادة تحديد إجراءات الحماية في تدمر
  • تدابير الحماية في مدينة دمشق القديمة
  • إعادة التأهيل بعد الأزمة في مدينة حمص القديمة
  • التدخلات الميدانية في مدينة حلب القديمة
  • أعمال البعثة الأثرية السورية-المجرية في قلعة الحصن
  • إعادة إعمار المدينة بعد الأزمة؛ الدروس المستفادة
  • العمارة التراثية الدامجة والقابلة للعيش
  • الآثار في خضم إعادة إعمار المدن ما بعد الأزمات
  • مناقشة حول الدروس المستفادة، (الرسم البياني للمسموحات والممنوعات)
ومن النتائج المتوقعة لورشة العمل نشر" الوثيقة الموجزة" استنادا الى عروض الخبراء ونتائج حلقات العمل المختلفة، لتكون بمثابة دليل للممارسة الجيدة، وتعزيز التنسيق بين الجهات المعنية

ويشارك بالورشة حوالي 35 خبيرا من كل من لبنان والمديرية العامة للآثار والمتاحف، ووزارة السياحة، والأمانة السورية للتنمية، واللجنة الوطنية لليونسكو، محافظة دمشق، لجنة التراث في نقابة المهندسين، وكليتي العمارة والآثار بجامعة دمشق، ومعهد التخطيط الإقليمي




Monday, 4 September 2017

مقهى ابشير باشا حي الجديده

بيت نحاس في حي الالمجي

The Current State of Aleppo's Roads



Prior to the conflict, Syria’s road network was highly trafficked but poorly maintained and unsafe due to poor construction, operation, and maintenance. Heavy loads from freight trucks and weathering over time caused numerous cracks and potholes throughout Syria’s road network. In addition to these variables, poor initial construction and poor maintenance of Syrian roads has led to numerous fatalities and accidents throughout the country according to local news reports from 2006.


1





In this study, I obtained background transportation research from the University of Damascus in order to study the road network of Syria. I then conducted a spatial analysis of current damage in Aleppo using data from the United Nations- UNITAR’s Operational Satellite Applications Programme (UNOSAT).










According to a 2009 report by Tamir Karkout of the Arab Reporters for Investigative Journalism (ARIJ), the "Roads of Death" consist of the Damascus-Aleppo (M5), Al Raqqa-Aleppo (M4) and Damascus-Al Suwayda (110) highways.


2

This morbid title given to this transportation system was due to the high casualty rate and accident rates of vehicles prior to the conflict. In 2008, car accidents killed approximately 2,500 Syrian citizens. Of these accidents, 446 were due to existing road damage. For the purpose of this study, I examined the Al Riqqa-Aleppo and Damascus- Aleppo routes as they are most relevant to the city of Aleppo.










The Damascus- Aleppo Highway (also known as the M5), is a 355 kilometer highway that runs North-South from the border of Jordan to Aleppo, crossing nearly the entire country. The road has four lanes, with two lanes in each direction. The Al Raqqa- Aleppo Highway (M4) is a 192 kilometer highway that travels from East to West between the two cities. This road is also four lanes in width.





Historically, travel along these routes has been dangerous due to heavy loads and poor maintenance. According to reports conducted by Dr Andrew Saoud of the Department of Transport and Communications Engineering, Faculty of Civil Engineering at the University of Damascus, the M4 and M5 have long and wide cracks in the road.


2

Although these highways are actively used, they should be out of service in areas that have been over stressed due to excess loads from large trucks and buses. Some areas of the highway are built on uneven surfaces. On the Damascus- Al Suwayda area of the highway there is an 8km stretch of 6.5% gradient slope. The international standard for gradient is 6% on a maximum distance of 3km. Travel on steep slopes is extremely dangerous, especially to large trucks, due to the chance of rollover, the lack of visibility of oncoming traffic, and faster speeds of vehicles moving downhill.





In addition to this general wear and tear from heavy loads, roads were poorly planned and constructed. Both the M4 and M5 have areas that pass through residential areas and in many cases unorganized junctions according to the 2008 study. Faults in the roads are due to the absence of paved shoulders which are used to provide safety for vehicles. Furthermore, these roads lack well defined lane markings, direction signals and other centerline barriers that act as primary safety features for most roads.






Ingress and Egress





Road use out of Aleppo has been extensive due to the ongoing conflict throughout the country. The two closest refugee camps to Aleppo are located to the West and North along the border of Turkey. Primary egress to refugee camps of outside Syria are located Westbound along Highway 62. Those persons seeking refuge must travel approximately 21 kilometers to reach the town of Qah. In Qah numerous nonprofit organizations have assisted in accommodating new refugees and their families. A secondary egress route is located to the North along Highway 214. This route provides means of egress to refugee camps located in Kilis. Kilis has been host to one of the largest refugee camps since the beginning of the conflict and is located approximately 27 kilometers from Aleppo.





As mentioned earlier in this study, the highways used to travel into Aleppo are the M4 and M5 if coming from the East or South. The M4 and M5 Highways serve as the fastest ways to enter Aleppo from Damascus and Al Raqqa. To access Aleppo from the North, travelers can use route 214. Arriving into Syria by vehicle requires traveling through many contested areas due to the conflict.





Many roads are controlled by both Syrian rebels and government forces via checkpoint. In addition to these checkpoints road damage from various munitions makes access to some neighborhoods difficult. In this next section I conducted a spatial analysis of Aleppo’s road network and how it has been affected by cratering munitions.





Road Swimming. AFP news agency. "Craters from barrel bombs turned into street pools in Aleppo". YouTube video, 00:51. Posted [Jul 2014].



Methodology





Using the Aleppo “roads” and the UNOSAT “damage points” shapefiles from 2015, I used ArcGIS to spatially analyze which roads, the type of roads, and the overall trafficked areas of Aleppo that were affected the most by munitions. Munitions are explosive devices used during conflict that cause variable physical damage to persons and property. Munitions can be improvised explosive devices or other highly explosive and cratering type bombs.





To determine which neighborhoods in Aleppo were most affected by munitions, I ran an optimized hotspot analysis to determine significant areas where cratering occurred. I then used the spatial join tool in order to merge the UNOSAT damage points and the Neighborhoods shapefile. Doing a spatial join gave me a polygon file with a “count” field within the new shapes database. I then calculated the acreage within each neighborhood geometry in order normalize damage sites by neighborhood. When categorized, this shapefile reflects color coded neighborhoods with lighter spots showing less damage and darker neighborhoods showing more damage.











The next step was to determine which roads were actually cratered by munitions. To do this, I ran a select by location to search for damage points within a 15 foot buffer of all the roads. I used the metric of 15 feet as road widths vary an average of 12 to 15 feet per lane according to European road standards (Richtlinien für die Anlage von Straßen – Querschnitt 2015).


3

Using the select by location tool I highlighted all roads within this damage buffer area. I created a new shapefile based off of the roads selected. I then categorized the damaged areas by the type of road affected such as primary roads, secondary roads, residential, or service roads.





The last step used in this study was geo-referencing in order to cross-reference actual cratering or visible damage between vector and raster data. I used land satellite imagery provided by Columbia’s Center for Spatial Research and used the geo-referencing function in ArcMap to match a WGS 84 Global Coordinate System (GCS) used within other layers of the map. I was able to cross-reference damage sites within 1 foot of a road and verify those sites on the landsat imagery.





The following interactive map shows damage points and the roads affected in each neighborhood. The small white dots are damage points within 15 feet of roads. The red dots show actual road strikes.





© Mapbox © OpenStreetMap Improve this map






Analysis





I anticipated finding crater damage after cross-referencing UNOSAT damage points and the landsat imagery. Using a selection of damage points within 1 feet of roads, my hypothesis was verified by finding 30 damage points in various neighborhoods of Aleppo. The damage point data lists these damage points as damaged buildings, which I confirmed. However, secondary effects of these targeted buildings caused significant craters to the roads from which these buildings were located. In some cases, buildings were completely toppled into the road with visible debris spread throughout the damaged site. The types of roads damaged were predominantly residential roads within formal and informal neighborhoods. Only one crater was found on a trunk road to the northeast of Al Myassar Jazmati neighborhood.










The majority of damaged roads were found in the Old City of Aleppo. These areas are composed of historical and cultural buildings amongst a plethora of residential structures. Of all the neighborhoods analyzed in Aleppo Al Jalloum had the most craters within its residential road network with visible craters from West to East along Suq Al Hal, Souq Bab Antakia, the Citadel Perimeter Road, and Red Gate Road. I found a total of 6 craters along these routes. The neighborhoods of Ibn Ya’aqoub and Muhammad Bek were also significantly damaged with 53 and 93 strikes respectively, but only single strikes to the actual roads themselves.










Outside of the City Center other neighborhoods have suffered extensive damage, Al Belleramoon had 3 craters within its residential road network. The neighborhood of Hanano had 761 damaged sites according to the UNOSAT damage points data, however only one damaged site cratered the road. Upon further analysis, the landsat imagery revealed numerous buildings that have toppled into residential roads within the neighborhood. Unfortunately, the roads dataset I used did not have the name of this road.





Conclusion





In 2009, the population of Syria was 22 million people with a growth rate of 2.3 percent annually, according to the Central Bureau of Statistics.


2

Traffic accidents killed 1 person every 3 hours. Accidents caused by road hazards, is ranked third out of 16 leading causes of traffic accidents. The “Roads of Death” were used by 1.3 million vehicles in Syria prior to the conflict. The condition of the roads is further exacerbated by the amount of craters, toppled buildings, and use of heavy military vehicles across from the current conflict. Once this conflict ends, efforts to reconstruct Syria as a whole will require a dependable road infrastructure. It would behoove the Syrian government to invest in road infrastructure in order to minimize future fatalities of its citizens. Reconstruction efforts in Syria will require extensive focus on primary road damage in the first phases of recovery. Recovery efforts will require optimal supply chain routes for large trucks and freight to travel on.




Produced by Aaron Febuary, for the Conflict Urbanism: Aleppo seminar at Columbia University during Spring 2016. See all student work here.http://c4sr.columbia.edu/conflict-urbanism-aleppo/seminar/Case-Studies/The-Current-State-of-Syrias-Roads/The-Current-State-of-Syrias-Roads-Febuary.html

مشروع لترميم حلب القديمة

أعلن في وزارة الثقافة اليوم عن بدء الخطوات التنفيذية لمشروع ترميم حلب القديمة عبر توقيع مشروع شراكة بين الجهات المنفذة للمشروع.
ويشارك في مشروع ترميم حلب وزارة الثقافة ممثلة بالمديرية العامة للآثار والمتاحف ومحافظة حلب والأمانة السورية للتنمية مع مؤسسة الآغا خان الدولية للخدمات الثقافية حيث تشمل المرحلة الأولى منه التي ستبدأ مطلع أيلول القادم دورة اختصاصية لتعليم فن ترميم الاحجار في قلعة حلب وتمتد لأربعة أسابيع.
وقال وزير الثقافة محمد الأحمد في تصريح للصحفيين بعد توقيع مشروع الشراكة “اتفاقية الشراكة هي أولى الخطوات التي أقرتها اللجنة الوطنية التوجيهية العليا لترميم مدينة حلب القديمة والمشكلة بقرار من رئيس مجلس الوزراء عبر دورة للتدريب على التعاطي مع الحجر عمرانيا للحفاظ على هوية قلعة حلب العمرانية والمدينة عموما من خلال تأهيل خبرات وطنية بالاستعانة بخبرات عالمية”.
وأضاف الأحمد “الغاية من المشروع تقديم كل ما يمكن لإعادة الألق لهذه المدينة العريقة وترميم الاضرار البالغة التي تعرضت لها جراء الاعتداءات الإرهابية وخاصة الأجزاء القديمة منها لتبقى السمة الأثرية غالبة على المنطقة القديمة مع ورشات تدريب لتأهيل الكوادر المحلية على الترميم من قبل خبرات عالمية ستأتي عن طريق شبكة الآغا خان” مبينا أن مشروع الترميم سينتقل من حلب إلى باقي المواقع السورية التي تعرضت لإجرام التنظيمات التكفيرية.
وأوضح أمين عام الأمانة السورية للتنمية فارس كلاس في تصريح مماثل أنه بموجب الاتفاقية الموقعة اليوم يدخل ترميم المدينة القديمة بحلب حيز التنفيذ عبر إطلاق برنامج للتدريب لتأسيس كوادر قادرة على الشروع بأعمال الإصلاح والتأهيل مشيرا إلى أن الهدف من برنامج التدريب تأهيل اختصاصيين محترفين وتأمين كل ما يلزم من فرق عمل وتقنيين ملمين بالعمل.
وبين الممثل المقيم لشبكة الآغا خان في سورية محمد سيفو أن أعمال الترميم ستركز حاليا على قلعة حلب الأثرية التي تعرضت للضرر في ستة مواقع لافتا إلى أن الخطة تتضمن مراحل متعددة وتراعي الحفاظ على خصوصية المكان.
المدير التنفيذي لمؤسسة الآغا خان للخدمات الثقافية سورية الدكتور علي إسماعيل ذكر أن إطلاق أعمال الترميم في قلعة حلب يعني عودة شبكة الآغا خان إلى هذا الموقع الأثري الذي كانت تنفذ فيه مشروعا كبيرا لتجميله وتطويره مشيرا إلى أنه يتم العمل مع كل الشركاء لتأهيل يد عاملة محلية قادرة على إعادة واقع حلب القديمة إلى ما كانت عليه قبل الحرب.
عضو المكتب التنفيذي في محافظة حلب لقطاع الآثار والسياحة هوري أباهوني أشارت إلى أن الهدف الرئيسي من المشروع تدريب أبناء حلب ليكونوا اللبنة الأولى لترميم مدينتهم وأن اختيار القلعة لما تشكله من رمز للمدينة عبر العصور موضحة أنه ستتم إقامة مراكز تدريب تقني لترميم قلعة حلب على يد حرفيين مختصين ليقوموا بتأهيل كوادر ستعمل بمرحلة لاحقة على استلام ترميم منطقة المدينة القديمة.
وتهدف الشراكة من خلال هذا المشروع إلى بناء القدرات الفنية والمهنية عبر دورات تدريبية على ترميم واستخدام وقص الحجر في مدينة حلب القديمة إضافة إلى التدريب على تقنيات العمارة التقليدية في المدينة وكيفية استخدام المواد التقليدية في أعمال الترميم والصيانة والبناء ولا سيما عمارة الأقواس الحجرية والجدران.
سامر الشغري


http://www.sana.sy/?p=617435

UNESCO: Technical meeting on traditional building materials in Aleppo

From 10-11 August, UNESCO organized, together with the International Council of Monuments and Monuments (ICOMOS) and the International Center for the Study of the Conservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM), a technical meeting on traditional building materials in Aleppo. This activity falls within within the framework of the European Union Project entitled: Urgent Conservation of Syrian Cultural Heritage Project, supported by both the Flemish and Austrian Governments.

The objective of the meeting was to review and analyze the current state of Aleppo's old buildings in order to define the engineering works (building materials and traditional building codes) required for their reinforcement and restoration as well as to identify the issues and barriers to future restoration works. The meeting also aimed to enhance partnership with all relevant governmental institutions, the private sector and local engineers and expertise, as well as a selection of traditional professionals from the community working on the field. Participants from the province of Aleppo, Aleppo’s City Council, the Old City Directorate, the Tourism Directorate, the Directorate of endowments, the General Directorate of Antiquities and Museums, Aga Khan Foundation for Culture, the Engineers Syndicate - Heritage Committee and the Chambers of Commerce, Industry and Tourism attended this meeting. Participants achieved a better understanding of the requirements of the old city of Aleppo in the field of traditional building materials and crafts, needed for the work of consolidation and restoration and found solutions to provide the necessary supplies of traditional building materials. Participants were also able to prepare technical frames to ensure the implementation of works according to international standards in the field of restoration, without neglecting the importance and specificity of the ancient city of Aleppo as a world heritage site. During the first day of the meeting, participants presented a number of professional technical presentations on the status of the archaeological buildings in the old city of Aleppo and shared practical experiences on current restoration cases. They also discussed the challenges facing the work in the field of building materials and traditional crafts. On the second day, the participants discussed in detail the three main topics of the meeting: traditional building materials, traditional building codes and traditional building tools and, which resulted in a number of necessary determinants that included a set of important definitions, the identification of problems and gaps, the proposed solutions and the adoption of final recommendations in this regard. The final recommendations focused on the need for a detailed study to assess the availability of materials, artisans, existing costs and initiatives, etc., and stressed that local authorities have a crucial role to play in facilitating matters such as legal and administrative procedures. The communities concerned will also participate in the decision-making process and carry out any relevant activity. Participants also highlighted the importance of updating the database of materials, handcrafts, skills and crafts and that participation of the youth and women was essential. Training courses should include theoretical matters, as well as work in key artisan workshops and on-site work, and the importance of studying and adopting adequate wages (fees, microcredit) as a means of promoting participation and sustainability. The selection of trainees and trainers will be studied and defined scientifically. The majority of the participants agreed that there was a need for participation of various partners in the project and that the establishment of a center / school for traditional building codes was not essential. Finally, the importance of continued scientific, technical and financial support provided by UNESCO to the Old City of Aleppo was emphasized. The meeting was followed by an exhibition of the works of the professionals participating in the meeting (works of wood and stone details), in addition to paintings and wood-paintings, stained glass and traditional colored tiles.

قامت منظمة اليونسكو بعقد اجتماع تقني حول مواد البناء التقليدية في حلب في 10 و11 آب 2017 في مدينة حلب، وذلك في إطار مشروع الصون العاجل للتراث الثقافي السوري الممول من الاتحاد الأوروبي والمدعوم من الحكومة الفلمنكية وحكومة النمسا، وبالشراكة مع المجلس الدولي للمعالم والمواقع الأثرية (ICOMOS) والمركز الدولي لدراسة صون وترميم الممتلكات الثقافية (ICCROM)

تلخص الهدف من الاجتماع في تعريف الأعمال الهندسية اللازمة لأعمال التدعيم والترميم لمباني مدينة حلب القديمة، وبالتالي تحديد مواد البناء وحرف البناء التقليدية، واستعراض الوضع الراهن لمباني حلب القديمة وتحليله بهدف استنتاج المشاكل والعقبات الموجودة أمام سير الأعمال المستقبلية وتحقيق التشاركية مع جميع الشركاء المعنيين من المؤسسات الحكومية المعنية والقطاع الخاص من مهندسين وخبرات محلية، إضافة الى نخبة من أصحاب المهن التقليدية العاملة على الارض من المجتمع المحلي. كما تتلخص النتائج المتوقعة في تحقيق فهم أوسع لاحتياجات مدينة حلب القديمة المستقبلية في مجال مواد وحرف البناء التقليدية اللازمة لأعمال التدعيم والترميم، وايجاد الحلول اللازمة لتأمين المستلزمات الضرورية من مواد بناء تقليدية واعداد كوادر فنية تضمن تنفيذ الأعمال وفق المواصفات والمعايير العالمية في مجال الترميم، بما يتوافق مع أهمية وخصوصية مدينة حلب القديمة كموقع تراث عالمي. شارك في هذا الاجتماع محافظة حلب، مجلس مدينة حلب، مديرية المدينة القديمة، مديرية السياحة، مديرية الأوقاف، المديرية العامة للآثار والمتاحف، مؤسسة الآغاخان للثقافة، نقابة المهندسين - لجنة التراث، غرف التجارة والصناعة والسياحة، مجموعة من الخبراء المهندسين ومجموعة من المهنيين ومعلمو الصنعة. عرض المشاركون خلال اليوم الأول من الاجتماع عدداً من العروض التقنية الاحترافية المتضمنة حول الوضع الراهن للمباني الأثرية ضمن مدينة حلب القديمة بالاضافة الى مجموعة من التجارب العملية حول الوضع الراهن لبعض الحالات الترميمية واستنتاج أهم المشاكل التي تواجه العمل في مجال مواد البناء والحرف التقليدية. كما بحث المشاركون خلال اليوم الثاني بشكل تفصيلي وضمن ثلاث مجموعات عمل متخصصة المحاور الأساسية للاجتماع وهي مواد البناء التقليدية، حرف البناء التقليدية، وأدوات البناء التقليدية. نتج عنها عدداً من المحددات الضرورية تضمنت مجموعة من التعاريف الهامة، وتحديد المشاكل والثغرات، واقتراح الحلول اللازمة وبالتالي اعتماد التوصيات النهائية بهذا الخصوص. تركزت التوصيات النهائية على الحاجة إلى إجراء دراسة مفصلة لتقدير توافر المواد والحرفيين والتكاليف والمبادرات المماثلة القائمة، وما إلى ذلك، والتأكيد على أن للسلطات المحلية دور حاسم تضطلع به من حيث تيسير كافة الأمور والاجراءات القانونية والإدارية. كما أن المجتمعات المحلية المعنية ستشارك في عملية صنع القرار وتنفيذ أي نشاط ذي صلة. كما أكد المشاركون على أهمية تحديث قاعدة البيانات من المواد والحرف اليدوية والمهارات والحرفيين وأن مشاركة الشباب والطلبة والنساء هو أمر أساسي. كما ينبغي أن تشمل المناهج التدريبية الأمور النظرية، بالاضافة الى العمل في ورش عمل الحرفيين الرئيسيين والعمل في الموقع، وأهمية دراسة واعتماد أجور كافية (الرسوم، القروض الصغيرة) كوسيلة لتشجيع المشاركة والاستدامة. كما سيتم دراسة وتعريف عمليات اختيار المتدربين والمدربين بشكل علمي. وقد اجتمعت معظم الآراء على أن هناك حاجة إلى إنشاء مركز/ مدرسة لحرف البناء التقليدية وضرورة مشاركة مختلف شركاء العمل في ذلك المشروع، وأخيراً التأكيد على أهمية استمرار الدعم العلمي والتقني والمالي الذي تقدمه اليونسكو لمدينة حلب القديمة. كما رافق الاجتماع معرضاً لبعض النماذج ذات الصلة بموضوع الاجتماع تضمنت من قبل المهنيين المشاركين في الاجتماع أعمالاً لتفاصيل خشبية وحجرية، بالاضافة الى أعمال رسم وتلوين على الخشب، والزجاج المعشق، والبلاط التقليدي الملون.

IUSD Lab Workshop 2016 "Scenarios for Post-War Reconstruction in Aleppo" Documentation





https://issuu.com/iusd.cairo/docs/02_doku_-_alp_06feb_mediumres_a